Postul intermitent, trend sau adevăr?

Publicat: 10 Sep. 2019, 16:50 Retete & Diete
Postul intermitent, trend sau adevăr?

Cu siguranță ați citit cel puțin un articol, în ultimii ani, despre postul intermitent.

Postul intermitent, trend sau adevăr? Promovat intens, chiar și de persoane publice, fasting-ul, așa cum îl numesc americanii, ar avea beneficii incredibile pentru sănătatea noastră. Ce spun însă medicii nutriționiști, cât adevăr există în efectele pe care le crează în corp lipsa mâncării și cine ar trebui să urmeze o astfel de dietă extremă? Este doar un trend sau un adevăr?

Postul intermitent, trend sau adevăr

În primul rând, haideți să vedem ce înseamnă postul intermitent, cum se ține și ce ai voie să mănânci după post (refeeding period – așa cum o numesc americanii). “Fasting-ul” poate îmbrăca mai multe forme și rămâne la latitudinea beneficiarului ce variantă i se potrivește mai bine, în funcție de programul personal, necesități, corp, sănătate etc. Cea mai populară versiune, care a fost îmbrățișată și de vedete la nivel mondial, este varianta 16:8, adică te abții de la mâncare 16 ore pe zi și ai voie să mănânci doar în cealaltă fereastră de opt ore. Ce ai voie să mănânci? Orice! Evident, pentru rezultate mai rapide, dacă ai grijă și de alimentația ta în cele opt ore, atingi mult mai repede scopul propus. O altă variantă este 20:4, adică ții post negru 20 de ore pe zi și mănânci doar într-o fereastră de patru ore. Și de aici, versiuni ale postului s-au tot dezvoltat în funcție de câte kilograme vrea persoana respectivă să piardă, cum se simte fără mâncare și câtă activitate fizică are pe parcursul zilei (câte calorii arde).

De asemenea, a devenit popular și postul de 24 de ore și tu decizi când vrei să îl faci. Într-o săptămână, poți alege două zile în care să nu mănânci nimic (5 zile on/2 zile off) și nu trebuie să fie neapărat concomitente. În Statele Unite ale Americii, este foarte popular ADF (Alternate Day Fasting) ceea ce înseamnă că o zi mănânci normal, iar următoarea zi nu mănânci nimic (sau îți restrictionezi cantitatea de calorii până la maximum 500 în respectiva zi). Totul depinde de tine.

Postul intermitent, trend sau adevăr

Ce ai voie să consumi în perioada de post (fasting)? Doar apă (plată sau minerală), ceai sau cafea (fără zahăr, fără lapte, deoarece acestea conțin calorii). Poți folosi lămâie în apă însă, deoarece are beneficii majore pentru sănătate. Încă se dezbate dacă băuturile carbogazoase cu 0 calorii sunt admise sau nu. După o perioadă mai lungă de post, se recomandă consumul de alimente ușoare: supe, ciorbe, lichide, pentru ca mai apoi să fie introduse mâncăruri mai grele.

Atunci când corpul nu mai primește hrană timp de cel puțin 12 ore, acesta începe procesul de ketoză (ketosis), același prin care trece atunci când respectiva persoană urmează o dietă fără carbohidrați și fără zahăr. În acest stadiu, corpul începe să ardă grăsimea, pentru a-și putea extrage energia necesară. Ficatul este cel care produce corpii ketonici (ketones), care ulterior sunt folosiți ca energie pentru creier, deoarece nu are suficientă glucoză. Acesta este și motivul pentru care mulți susțin că experimentează o claritate în viziune și în focusare atunci când nu consumă mâncare pentru o perioadă mai lungă de timp, lucru pe care îl susține și doctorul Fung, o celebritate în domeniu care promovează fasting-ul de câțiva ani.

Când se ating 24 de ore de post, corpul intră în “autophagy”, ceea ce înseamnă practic că substanțele de care are nevoie pentru a funcționa sunt luate chiar din interior. Este un proces complex de refacere a celulelor moarte, care ajută și la întinerirea organismului. La 48 ore de post negru, nivelul hormonului de creștere, cel care ajută la rejuvenarea celulelor, este de cinci ori mai mare.

Postul intermitent, trend sau adevăr

Cei care practică meditația și duc o viață spirituală practică fasting-ul în mod frecvent, datorită beneficiile mentale pe care le are. Devii mult mai prezent, ai mult mai multă claritate în viziune și în focusare, iar atenția este cu mult sporită. Tocmai de aceea și mulți lideri ai lumii, care au de luat decizii importante, au decis să urmeze acest mod de viață. CEO-ul Twitter, Jack Dorsey, mănâncă o singură dată pe zi, deci ține post 24 de ore în timpul săptămânii, iar în weekend ține post negru total, singura masă având-o duminică seară. Elon Musk, vizionarul de la Tesla, sare de cele mai multe ori peste micul dejun și ia prima masă la prânz. Phil Libin, CEO-ul de la All Turtles, practică frecvent fastingul și nu mănâncă între două și opt zile. Susține că i-a schimbat viața și că a devenit un manager mult mai bun.

Tocmai pentru claritatea mentală practică fasting-ul și jucătorul profesionist de poker Calvin Anderson, care a stat o dată 12 zile fără mâncare și introduce frecvent perioade de post în programul său. Susține că în meseria lui atenția la detalii și la focusare sunt esențiale și nu poți fi foarte perceptiv după ce ai mâncat cartofi prăjiți cu friptură, plus desert. Același lucru îl susține și Katerina Malasidou, membră a Team PokerStars Pro Online. Jucătoarea originară din Grecia, dar stabilită în Lisabona, crede că există o relație foarte importantă între mâncare și poker. După o masă copioasă, nu vei putea da niciodată randamentul dorit la un turneu important de poker, însă, în schimb, atunci când faci alegeri sănătoase sau amâni puțin masa, te simți ușor și energic. Iar jucătorii de poker au nevoie în primul rând de un mental puternic.

Ce spun nutriționiștii însă? Chiar dacă ar avea beneficii vizibile, postul mai îndelungat nu trebuie făcut niciodată fără supervizare medicală, deoarece fiecare corp e diferit și reacționează diferit atunci când este privat de mâncare, mai ales dacă există deja probleme medicale. De asemenea, trebuie luată în considerare și rezerva de energie pe care o are corpul deja. Consultați medicul de îndată ce doriți să începeți un post intermitent, indiferent de varianta pe care decideți să o adoptați.

Publicat: 10 Sep. 2019, 16:50 Retete & Diete
Pe aceeași temă