Trendyol a pătruns și în România în ianuarie 2024 și de atunci a cooptat un număr tot mai mare de influenceri cărora le-a alocat bugete de marketing extrem de mari. Platforma de comerț online, originară din Turcia vinde produse de tot felul, la prețuri extrem de mici, dar calitatea rămâne principala problemă.
Pentru mulți, comenzile date pe Trendyol sunt adevărate loterii. De exemplu, se vând parfumuri de lux, la tarife de zece ori mai scăzute decât în alte magazine de specialitate cum ar fi Sephora sau Notino. Sunt clienți care au fost mulțumiți de ceea ce au primit, dar și multe plângeri.
Cert este că Trendyol își continuă politica de expansiune și sunt mulți influenceri care postează zilnic și promovează diverse produse, de la haine la electrocasnice sau cosmetice. Ce îi motivează? Sumele mari care le intră în conturi. Și ținând cont cât de bine sunt remunerați, încep să apară și mai multe întrebări legate de calitate.
Prințesa Urbană care are un blog, dar peste 270.000 de urmăritor a explicat într-o postare pe rețelele de socializare de ce ea a refuzat să promoveze Trendyol și ce sumă enormă de bani a pierdut.
„Aveți cinci minute să discutăm despre reclamele la Trendyol? 😊
Nu, aceasta nu e o reclamă la Trendyol. Dimpotrivă.
Am observat și eu că s-a umplut social media de influenceri de pe toate nișele care promovează fără pauză Trendyol. Doamne care până ieri postau rețete, bloggeri de fashion, de parenting, de ce vreți voi, acum cumpără și postează non-stop despre Trendyol.
Mai lacrimogen, mai amuzant, se flexează fiecare cum poate să obțină orice tip de reacție, pentru că algoritmul favorizează posturile interactive, indiferent că în comentarii sunt înjurături sau aplauze. Apoi își plasează linkul afiliat și adună banii cu lopata. Easy money. Explic mai jos.
Influencerii primesc 50-60% din încasările obținute prin linkurile lor afiliate. Ați citit bine.
Să facem un calcul simplu: postezi ceva lacrimogen, pac o referire la o fustiță care ți-a ridicat spiritul la cer, self-esteem, grijă de sine, femeile empatizează, 3.000 de likes, 300 de comentarii, curând se adună 100 de oameni care comandă pe linkul afiliat pe care influencerul cu mare generozitate îl tot bagă în față în comentarii. Să luăm de exemplu un coș mediu de 200 de lei. La 100 de comenzi și 60% din încasări la influencer, hop 12.000 de lei încasați de influencer la o singură postare.
Și am fost moderată, probabil că numărul celor care comandă e mult mai mare, iar valoarea medie a comenzilor e și ea ceva mai mare decât am estimat eu. Pe scurt: mii de euro încasați pentru fiecare postare. Trei postări pe săptămână, 12 postări pe lună, calculați voi singuri ce venit lunar se obține. Eu nu calculez, că ma ia amețeala și mă dă bărbatul afară din casă, păi noi de ce nu facem banii ăștia?
Cu cât mai multe postări, cu atât mai mare e tunul! Uneori e loc și de trei pe zi! Stories! Reels! Ka-ching!
OK, bravo lor, și care-i problema? Că mulți oameni nu au bani și e foarte bine să fie promovate și produse mai ieftine.
Chiar, cum de sunt produsele atât de ieftine pe Trendyol? Pe lângă că sunt, majoritatea, de calitate proastă, răspunsul e acesta: când cumperi ceva incredibil de ieftin, produsul ești chiar tu.
Trendyol are un buget de marketing enorm pentru Europa, cu scopul de a-și construi o bază de date de clienți. Adică vând în pierdere, ca să câștige altceva. Ce oare? Pe tine! Cumperi ieftin (și prost) acum, vei fi targetat pe viață de această companie și de altele către care vor vinde bazele de date. Vei cumpăra lucruri de care nu ai nevoie, și alții se vor îmbogăți dintr-o bulă de săpun.
În plus, cu prețurile acestea ridicol de mici, în 1-2 ani afacerile mici, locale, care nu își permit să dea reduceri de 50-80%, vor da faliment. Nu vom mai avea mici producători locali, artiști, creatori, anrteprenori. Vom avea doar Shein, Temu și Trendyol. Vor mări prețurile, iar noi nu vom mai avea cum să îi evităm, pentru că vor fi acaparat deja piața.
Cum spuneam, am primit și eu ofertă de afiliere cu Trendyol, de mai multe ori la rând. Las în comentarii screenshot cu emailurile, să nu spuneți că sunt acri strugurii. Nu, mie doar nu-mi plac ACEȘTI struguri.
Mi-a luat trei secunde să decid că nu aș putea să promovez Trendyol, chiar dacă iată, pierd zeci de mii de euro pe lună. Aș vrea și eu bani ăștia, cine nu-i vrea? Ne-am schimba mașina. Ne-am achita ratele la casă pe următorii 15 ani! Ei bine, nu doresc bani făcuți așa. Poate sunt nebună, bărbatul zice că sunt fraieră, dar nu aș putea dormi noaptea. Nu regret că am dat skip.
Am comandat de două ori anul trecut de la Trendyol, în ambele cazuri am returnat comenzile integral. Produse din poliester care arătau doar vag ca în poze, prețuri prea mici să fie parte dintr-un sistem corect sau etic. Cineva e păcălit în proces, iar eu nu vreau să endorsez așa ceva.
Recunosc, am comandat de câteva ori de pe Temu în ultimii doi ani, decorațiuni de Halloween pe care nu le-am mai găsit în altă parte, o fustă ușchită pentru un eveniment și câteva materiale pentru arts&crafts. Dar nu am povestit mai departe public, pentru că nu cred că acest tip de comerț merită lăudat, promovat și susținut. Am comandat de cinci ori și primesc de la ei patru mesaje pe zi, deși am dat unsubscribe și block pe unde am putut. Mă urmăresc ca ciuma. Vreau să devin ambasadoarea acestui sistem? Nu, mulțumesc.
Nu cred că influencingul e despre a da tunuri. Dimpotrivă, e despre a construi pe termen lung, cu încredere și motivația corectă. Eu nu vreau să mă îmbogățesc din comunitate, eu vreau să câștig suficient cât să pot continua să petrec zilnic multe ore făcându-mi meseria pentru care m-am pregătit în facultate, inclusiv participând la cursurile de etică și deontologie. Pentru mine aceste lucruri valorează mai mult!
Vreau să contribui la educare și creștere scriind, documentându-mă, organizând evenimente valoroase, răspunzând comentariilor voastre cu resurse de calitate. Eu doresc să vă influențez să aveți grijă de voi, să vă creșteți copiii așa cum avem toți nevoie să fim tratați, să citiți, să vă căutați bine informațiile și da, ocazional, recomand și eu lucruri în articole sponsorizate, dar sunt lucruri de calitate, pe care le am și le folosesc, companii cu reputație bună, servicii care nu sunt perfecte, dar sunt de calitate, astfel încât să știu că pot scrie cu capul sus și peste un an, și peste douăzeci. Nu de asta sunt aici, pentru bani. Da, am nevoie de o sumă de bani să pot rămâne aici. E o diferență.
În fine, sper să vă fi adus un pic de claritate pe subiect, am primit multe mesaje în ultima vreme cu întrebări despre cum funcționează, care e faza, de ce atâția influenceri și eu nu, etc.”, a transmis aceasta.
foto: social media