Cum gestionăm relația cu copilul când vine vorba de școală, teme și responsabilități

Publicat: 03 sept. 2025, 10:39 Autor: Loredana Dumitrașcu Life
Cum gestionăm relația cu copilul când vine vorba de școală, teme și responsabilități

Perioada școlii aduce, inevitabil, și o serie de provocări pentru părinți și copii: teme care nu se mai termină, teste care dau emoții, oboseală, dar și momente de mândrie și bucurie. Cum facem însă ca responsabilitățile școlare să nu devină un câmp de luptă acasă? Loredana Iacob, Psiholog si consilier parental la EKA – Centrul Stării de Bine, explică, în exclusivitate pentru CIAO.RO, de ce e important echilibrul și cum putem construi o relație sănătoasă cu cei mici.

Părintele – ghid, nu profesor

Una dintre cele mai frecvente greșeli este ca părintele să încerce să preia rolul de profesor. „Copiii au nevoie ca părinții să îi însoțească, nu să facă lucrurile în locul lor. Sprijinul nu înseamnă rezolvarea temelor, ci încurajarea copilului să gândească singur și să învețe să fie responsabil”, spune Loredana Iacob.

Asta înseamnă că, atunci când copilul se blochează la exerciții, părintele poate ghida prin întrebări („Tu cum ai începe?”, „Ce ți se pare mai ușor aici?”) și nu prin răspunsuri directe. În felul acesta, copilul își dezvoltă încrederea în sine și înțelege că învățarea este procesul lui, nu o sarcină „de bifat” pentru părinte.

Temele – rutină, nu pedeapsă

Pentru mulți copii, temele vin cu un aer de povară. Părinții pot schimba perspectiva prin introducerea unei rutine clare, dar flexibile. „Copiii se simt mai în siguranță atunci când știu la ce să se aștepte. Dacă există o oră stabilită pentru teme, care se repetă zilnic, conflictul se reduce”, explică psihoterapeutul.

Totodată, e important ca timpul de teme să fie într-un spațiu liniștit, fără televizor sau telefon, dar cu pauze mici atunci când copilul simte că nu se mai poate concentra. Mesajul pe care părintele îl transmite trebuie să fie: temele sunt parte din responsabilitățile tale, dar nu definesc valoarea ta ca om.

Responsabilitate versus perfecționism

Mulți părinți pun presiune, uneori fără să își dea seama, pentru note mari sau performanțe școlare constante. „Responsabilitatea copilului nu înseamnă perfecțiune. E important să înțelegem că greșelile fac parte din procesul de învățare și să îi transmitem copilului că e în regulă să nu știe totul”, subliniază Loredana Iacob.

În loc să spunem „Trebuie să iei 10”, putem încuraja cu  „Îmi place că te-ai străduit și ai progresat”. Diferența? Copilul simte că efortul lui contează, nu doar rezultatul final.

Emoțiile – parte din lecție

Școala nu înseamnă doar cunoștințe, ci și trăiri: bucuria reușitelor, frustrarea eșecurilor, rușinea sau frica de test. Mulți părinți încearcă să le minimalizeze („Nu ai de ce să plângi pentru o notă!”), dar psihoterapeutul atrage atenția că aceste emoții trebuie recunoscute.

„E foarte valoros pentru copil să audă de la părinte: Știu că e greu pentru tine acum. Sunt aici să te ajut să treci prin asta. Validarea emoțională îl face să se simtă înțeles și îi arată că nu e singur cu greutățile lui.”

Părintele – modelul principal

Mai presus de orice sfat, copiii învață din exemplul părinților. Dacă văd că părintele este organizat, responsabil, dar și capabil să se relaxeze, vor integra și ei aceste comportamente. Dacă, în schimb, observă stres și critici constante, vor prelua aceleași tipare.

„Cea mai bună lecție despre responsabilitate vine din felul în care părintele își gestionează propriile sarcini și își respectă promisiunile. Copilul simte autenticitatea și o va imita”, spune Loredana Iacob.

Concluzie

Relația părinte–copil în contextul școlii nu ar trebui să fie una de control și presiune, ci de colaborare și sprijin. Teme, responsabilități, note – toate fac parte din viața de școlar, dar modul în care părintele le abordează poate transforma experiența într-una pozitivă sau într-un stres constant.

Mesajul Loredanei Iacob este clar: să fim ghizi, nu judecători, să oferim încredere, nu soluții gata făcute și să lăsăm loc emoțiilor firești ale copiilor. În final, mai important decât o notă de 10 este ca micuții să își păstreze bucuria de a învăța și siguranța că părintele le este alături.

foto: Eka/pixabay

Publicat: 03 sept. 2025, 10:39 Autor: Loredana Dumitrașcu Life
A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București. A lucrat încă din 2009 la ProSport ca intern. În…...
Pe aceeași temă
×