Tragedia feroviara de la Ciurea. O mie de oameni au murit, dar nimeni nu stie de ce s-a intamplat asta

Publicat: 20 feb. 2018, 17:05 Autor: D. C. Life

Tragedia feroviara de la Ciurea. Este cea mai mare din Romania si a treia din lume. A avut loc in dimineataa zilei de 31 decembrie 1916. Peste o mie de oameni si-au pierdut viata in tragedia feroviara de la Ciurea, judetul Iasi.

Tragedia feroviara de la Ciurea a ramas in istorie cu numele ”Catastrofa de la Ciurea”. Ciudat este ca nici pana in ziua de azi, cauzele nu au fost elucidate. La vremea respectiva, populatia se retragea din calea ocupatiei germane din sudul tarii. Asa ca autoritatile nu au popularizat incidentul pentru a nu demoraliza oamenii.

Tragedia feroviara de la Ciurea. O mie de oameni au muritIn septembrie 1916, o mare parte a populatiei a fost mutata spre Moldova. Numarul celor evacuati a fost estimat la aproape un milion si jumatate. Atunci a avut loc tragedia feroviara de la Ciurea. Un convoi militar, trenul de etapa E-1, format din 26 de vagoane, a plecat de la Galati. Se deplasa spre Iasi.

Vagoanele erau neincapatoare deoarece numarul de soldati romani si rusi, dar si civili, era prea mare. Cu trenul acesta circulau o mie de oameni. Multi se aflau pe acoperisurile vagoanelor, pe scari sau intre tampoanele de legatura.

Tragedia feroviara de la Ciurea!

Tragedia feroviara de la Ciurea. O mie de oameni au muritDin cauza lipsei carbunilor, trenul a oprit de mai multe ori pe traseu. Se aproviziona cu lemne pentru locomotiva. Trenul a ajuns in gara Barnova in noaptea de 30-31 decembrie 1916. Dupa ce franele Westinghouse au fost reverificate, trenul tractat de doua locomotive a plecat spre Iasi. Ora pornirii a fost 1 noaptea.

Trenul a ajuns in portiunea de cale ferata dintre Barnova si Ciurea. Acolo se afla o panta deosebit de importanta. In timpul coborarii, mecanicii primei locomotive au incercat sa franeze. Franele de contrapresiune nu au functionat. 23 dintre vagoane aveau frana de mana si mecanicii au lansat semnale acustice.

Tragedia feroviara de la Ciurea. O mie de oameni au muritAcestea erau pentru controlorii din vagoane si ii anuntau sa actioneze franele de mana. Dar, din cauza ca vagoanele erau foarte aglomerate, controlorii nu au mai ajuns la ele. Angajatii cailor ferate din statia Ciurea au receptionat semnalele lansate de mecanicii locomotivei. Acestia au activat macazul si au bagat trenul pe linia 2. Pe linia 1 se aflau deja vagoane cu pacura.

Datorita vitezei mari si unghiului mare de cotire, doar locomotiva si un singur vagon au trecut pe linia 2. Doua vagoane au ramas pe linia pe care se aflau in timp ce restul trenului a deraiat. Un vagon s-a ciocnit de cisternele de combustibil si a declansat o explozie. Incendiul a fost enorm.

Tragedia feroviara de la Ciurea!

Tragedia feroviara de la Ciurea. O mie de oameni au muritAproape o mie de persoane au murit in aceasta tragedie. Trupurile extrase din fiare au fost depuse in gara Ciurea. Foarte putine victime au fost identificate si reclamate de familii. Victimele neidentificate au fost inhumate intr-o groapa comuna. Aceasta se afla la 50 metri de gara. Mormantul exista si in ziua de azi.

In tragedia feroviara de la Ciurea a murit locotenentul Vasile Cantacuzino. Pentru a nu demoraliza populatia, guvernul a controlat stirea. S-a asigurat ca vestea ei sa nu se raspandeasca. Nu a fost realizata nicio ancheta oficiala asa ca nici pana in ziua de azi nu se stiu cauzele exacte ale tragediei feroviare de la Ciurea!

Tragedia feroviara de la Ciurea. O mie de oameni au muritNu stie nimeni de ce franele nu au putut fi actionate de mecanic la coborare. Cu toate astea, au fost verificate temeinic inainte de plecarea trenului. Nu se stie nici de ce linia 1 era ocupata cu vagoane cu pacura, desi aceasta trebuia sa fie libera. Se crede ca unul din pasagerii din primele doua sau trei vagoane a inchis aerul comprimat, din greseala.

Aerul nu s-ar mai fi propagat catre franele celorlalte vagoane. Acest accident feroviar este cel mai mare din Romania si al treilea ca marime la nivel mondial, informeaza evz.ro.

Publicat: 20 feb. 2018, 17:05 Autor: D. C. Life
Pe aceeași temă