Cod roșu de caniculă în România. Ce trebuie să faci în zilele toride de vară pentru a-ți păstra sănătatea

Publicat: 24 Jun. 2021, 10:30 Life
Cod roșu de caniculă în România. Ce trebuie să faci în zilele toride de vară pentru a-ți păstra sănătatea

România ”fierbe” în aceste zile toride de final de iunie. Meteorologii ANM au emis trei avertizări de tip cod roșu, galben și portocaliu pentru caniculă și temperaturi extreme.

În aceste condiții de căldură extremă, tot mai multe persoane ajung în camerele de urgență ale spitalelor, din cauza deshidratării sau a afecțiunilor deja existente, care se avravează în condiții meteo nefavorabile.

Când afară este prea cald, corpul își reduce temperatura în principal prin transpirație care se evaporă, reglandu-se astfel temperatura internă a corpului. Totuși, atunci când facem sport sau vreo altă activitate fizică intensă sau când suntem expuși la un mediu extrem de cald și cu umiditate crescută, corpul va fi mai puțin capabil să se răcească singur.

Indicele de confort termic reprezintă o singură valoare a temperaturii care ia în calcul ce efect au asupra unei persoane atât temperatura ambientală, cât și umiditatea aerului. Când umiditatea este prea ridicată, transpirația nu se poate evaporă cu ușurință, ceea ce va face dificilă răcirea corpului. Atunci când indexul de temperatura depășește 33°C trebuie să iei măsuri de precauție pentru a-ți menține scăzută temperatura corpului.

Bolile provocate de căldură

  • Crampele musculare reprezintă formă cea mai ușoară. Sunt spasme musculare involuntare care apar frecvent că urmare a efectuării unor activități fizice intense într-un mediu cu temperatura ridicată. Persoanele care transpiră intens în timp ce practică sport sunt mai predispuse la crampe musculare. Prin transpirație se pierde sare care duce la apariția crampelor. Aportul inadecvat de lichide contribuie frecvent la apariția acestor crampe. Aceste spasme sunt mult mai intense și mai prelungite decât crampele musculare care apar noaptea. Mușchii cei mai afectați sunt cei de la nivelul gambelor, brațelor, peretelui abdominal și spatelui. Tratamentul prompt previne progresia către epuizarea termică.
  • Epuizarea termică.  Este o formă moderată de supraîncălzire care se dezvoltă în decurs de câteva zile de expunere la temperatura ridicată combinată cu umiditate crescută și o activitate fizică intensă, fără o hidratare adecvată. Fără un tratament prompt, epuizarea termică poate evolua către șoc termic, o condiție amenințătoare de viață. Din fericire, epuizarea termică poate fi prevenită.
  • Insolația sau șocul termic. Este formă cea mai gravă, o adevărată urgență medicală. Șocul termic reprezintă supraîncălzirea corpului la o temperatura de peste 40°C în decurs de 10-15 minute. Netratat, șocul termic poate duce la afectarea rapidă a creierului, inimii, rinichilor și mușchilor, deteriorarea fiind cu atât mai mare cu cât tratamentul este inițiat mai tardiv, cu apariția complicaților severe și chiar a decesului, se arată pe reginamaria.ro.

Ce poți face atunci când ai probleme din cauza căldurii excesive

Redu temperatura corpului și încearcă să previi ca problema să progreseze către șocul termic. Dacă ai impresia că tu sau o altă persoană are insolație, sună imediat la 112! Tratamentul efectuat acasă nu este suficient în cazul șocului termic.

Ce poți să faci dacă ai crampe musculare:

  • Oprește-te din activitate și retrage-te într-un loc răcoros
  • Bea apă sau alte lichide reci. Nu consumă alcool, care agravează și mai mult deshidratarea
  • Nu relua activitatea intensă decât după câteva ore după ce crampele musculare au dispărut, deoarece continuarea exercițiului fizic poate duce la epuizare sau șoc termic
  • Mergi la medic dacă crampele nu au cedat după o ora

Cum să reduci temperatura corpului dacă suferi de epuizare termică:

  • Bea apă sau alte lichide reci. Nu consumă alcool, acesta agravează și mai mult deshidratarea
  • Odihnește-te într-un mediu răcoros. Aerul condiționat este cea mai bună alegere, însă dacă nu este posibil, retrage-te într-o zona cu umbră. Stai întins, cu picioarele ridicate deasupra nivelului inimii
  • Fă un dus rece sau înfășoară-te într-un prosop umed. Nu folosi alcool pe piele
  • Poartă haine cât mai lejere. Îndepărtează orice îmbrăcăminte care nu este necesară
  • Dacă nu te simți mai bine după o ora de la aplicarea acestor măsuri de tratament, sună la 112

Dacă o altă persoană are insolație, cere că ambulanță să vină de urgență și încearcă să-i reduci temperatura corpului până la sosirea echipajului medical:

  • Retrage persoană la umbră sau într-un mediu cu aer condiționat, dacă este posibil
  • Folosește orice metodă ai la îndemână pentru a-i scădea temperatura corpului cât mai rapid. De exemplu, o baie sau un dus cu apă rece pot scădea rapid temperatura corpului; poți să pulverizezi apă rece folosind un furtun de grădina sau poți s-o ștergi cu un burete îmbibat în apă rece. Dacă umiditatea este scăzută, o poți înfășură într-un prosop umezit în apă rece și s-o expui apoi la un ventilator.
  • Măsoară-i temperatura corpului regulat și continuă eforturile de răcire până când temperatura ajunge la 38.3-38.8°C
  • Nu-i da victimei să bea alcool!

Sursa foto: Arhiva Ciao

Publicat: 24 Jun. 2021, 10:30 Life
Pe aceeași temă