Registru cu toate conturile bancare ale firmelor și persoanelor fizice. Cum te va ajuta decizia ANAF
În curând, și în România va exista un registru cu toate conturile bancare, atât cele ale firmelor, cât și cele ale persoanelor fizice. Decizia le aparține celor de la ANAF și va ajuta autoritățile să prevină spălarea de bani și fraudele.
ANAF vine în sprijinul autorităților
Agenția Națională de Administrare Fiscală a luat o decizie care poate fi de mare ajutor în combaterea spălării de bani în țara noastră. Astfel, în perioada următoare, toate conturile bancare ale firmelor din România, dar și cele ale persoanelor fizice vor fi stocate într-un registru. Aceste informații vor putea fi accesate de către autoritățile competente din România.
Este vorba despre Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, organele fiscale locale sau organele de urmărire penală. Totuși, trebuie menționat faptul că respectivele autorități vor verifica aceste date personale doar dacă vor avea nevoie de ele, pentru combaterea spălării de bani sau pentru a preveni finanțarea terorismului. Pentru orice altă infracțiune care nu are legătură cu acestea, autoritățile nu vor putea folosi informațiile din registru.
Pe data de 16 iulie, au apărut în Monitorul Oficial noile norme pentru Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare. Astfel, Legea nr. 129/2019, care se referă la combaterea spălării de bani, a suferit modificări importante. Totuși, pentru ca respectivul registru să funcționeze, cei de la ANAf trebuie să mai lucreze la câteva detalii.
Până pe data de 15 august, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală trebuie să adopte un ordin, prin care furnizorii de conturi bancare să ofere toate informațiile către ANAF. Acest lucru trebuie făcut în termen de 10 zile din momentul în care registrul va fi operațional.
Cine va apărea în registrul de la ANAF
În evidența celor de la ANAF vor apărea toate persoanele care au un cont bancar sau un cont de plăți. Se vor putea accesa toate informațiile legate de titularul contului. Aici intră și persoanele care au drept de semnătură pentru respectivele conturi, dar și persoanele care fac anumite operațiuni în numele clientului.
Dacă este vorba despre o persoană fizică, trebuie să apară toate informațiile din actul de identitate, iar în cazul firmelor, va fi vorba despre datele din actele constitutive sau certificatul de înmatriculare. De asemenea, vor fi disponibile și datele reprezentantului legal.
În ceea ce îl privește pe beneficiarul real al titularului de cont-client, și acesta trebuie să ofere datele din actul de identitate. În cazul conturilor bancare sau de plăți, trebuie să figureze numărul IBAN și data la care s-a deschis respectivul cont. De asemenea, este necesară și data închiderii contului.
Toate aceste informații vor fi păstrate timp de 10 ani din momentul în care se va încheia contractul dintre client și bancă.