Atunci cand rezervam o calatorie cu avionul asteptarile noastre sunt in general reduse. Atata timp cat gasim o oferta de pret care sa ne satisfaca, modul in care ajungem la destinatie ne intereseaza prea putin.
Exista insa si cazuri in care planurile calatorilor pot fi afectate in mod serios de eventuale anulari sau intarzieri de zbor. Acestia nu isi permit perturbari pe agenda lor care deseori vin cu consecinte chiar si de ordin financiar.
Indiferent ca faci parte din prima sau a doua categorie exista o directive la nivel European care se aplica spre folosul tuturor.
Legea Comisiei Europene EC261, vine in ajutorul pasagerilor obligand companiile aeriene sa isi imbunatateasca serviciile si sa isi respecte angajamentele fata de acestia.
Astfel fiecare persoana, indifferent de nationalitate si varsta, trebuie sa primeasca o despagubire in bani pentru orice intarziere de zbor sau anulare.
Aceasta compensatie insa nu se ofera in mod automat ci doar acelora care inainteaza o cerere de despagubire avion intarziat catre companie. Odata completata o astfel de formalitate pasagerul trebuie sa astepte o perioada de timp in care unul din operatorii companiei ii vor analiza petitia.
Ca pasagerul sa fie eligibil de plata cateva conditii trebuiesc a fi indeplinite. Mai intai motivul care a cauzat intarzierea sau anularea nu trebuie sa fie unul exceptional. Cu alte cuvinte problema trebuie sa se datoreze defectiunilor tehnice ale avionului sau unor erori cauzate de catre personalul companiei (piloti, echipaj de bord, operatori etc). Tot aici intra si refuzul la imbarcare.
Situatiile exceptionale des intalnite sunt cele de pasare la motor, conditii meteo extreme, situatii generate de catre personalul aeroportului, incidente medicale sau de securitate, turnul de control, greve neanuntate etc.
Lista situatiilor eligibile precum si cea de exceptii este una vasta, cu particularitati diferite de la caz la caz. Singurul mod in care puteti afla in mod sigur daca va calificati sau nu pentru despagubire este sa inaintati o cerere companiei si sa asteptati un raspuns din partea lor.
In cazul in care aveti dubii sau observati o eroare in verdictul oferit trebuie sa stiti ca nu sunt prea multe lucruri pe care le puteti face in afara de faptul de a-i da in judecata.
Daca nu apar probleme insa, odata ce vi se va da dreptate atunci puteti primi in contul dumneavoastra o suma cuprinsa intre 250 si 600 EUR. Valoarea ei depinde in mod direct de distanta zborului si numarul de ore (in cazul intarzierilor).
Astfel pentru distante mai mici de 1500 de KM si un numar de peste 3 ore intarziere va va aduce nu mai mult de 250 EUR. In cazul unei calatorii de pana in 3500 de KM trebuie sa va asteptati la 400 EUR, iar pentru cele care depasesc 3500 de Km si atrag o intarziere de peste 4 ore primiti nu mai putin de 600 EUR.
Insa de la a cere aceasta compensatie si pana la a vedea banii in cont pot trece luni de zile. Unele companii precum TAP, datorita unei comunicari foarte proaste trimit banii si in 8 luni de zile iar altele nu mai raspund deloc, pe cand unele rezolva un caz in doar cateva saptamani. Din fericire aceste companii nu reprezinta decat o exceptie de la regula. Majoritatea au o medie de raspuns intre mesaje de maxim o luna.
O intarziere insa poate dura mai multe luni, mai ales cand compania are niste proceduri si pasi pe care fiecare trebuie sa ii urmeze sau cand se ajunge la un proces. Daca nu sunteti familiarizat cu aceste metode este posibil sa mai pierdeti timp si cu completare de date si informatii aditionale, furnizare de copii dupa pasaport si alte documente, date bancare si altele.
Cel mai simplu mod prin care puteti obtine o despagubire este sa apelati la o companie specializata precum Airclaim. Experienta, resursele precum si reputatia sunt factori importanti pentru recuperarea rapida a unei despagubiri. In schimbul unui comision care este retinut doar dupa recuperarea despagubirii puteti beneficia de servicii sigure fara nici o bataie de cap.
Indiferent de metoda aleasa este important sa trageti la raspundere compania pentru neplacerile create si sa cereti sa vi se respecte drepturile.